A gyerekek, éljenek bárhol a világban, ugyanazokat a játékokat szeretik
Mióta az eszemet tudom, mindig érdekelt a játékfejlesztés. Úgy képzeltem, hogy azok, akiknek a munkája nem más, mint jobbnál jobb játékokat kitalálni, biztosan nagyra nőtt gyerekek, akik mindig viccelődnek és nem veszik komolyan az életet. Irodájuk olyan, mint egy felrobbant gyerekszoba. Színes gyerekrajzok a falon, plüssök a sarokban, táblás játékok szerteszét. Ma találkoztam valakivel, aki egy játékkészítő cégnél dolgozik.
Nem csalódtam. David Postlethwaite a Melissa & Doug csapatát erősíti és munkájukat éppen úgy festi le, ahogy azt elképzeltem. A játékfejlesztő cég mögött egy házaspár áll, Melissa és Doug. Az elmúlt 30 évben már több mint 2000 játékot fejlesztett le pici csapatuk, a vállalat pedig mind a mai napig megőrizte családi vállalkozás jellegét. A hatgyerekes házaspár szenvedélyes játékkészítő, szerintük egy játék akkor jó, ha első ránézésre unalmas.
David elárulja a játékkészítés kulisszatitkait, beszélgetünk vele arról, hogy van-e különbség az amerikai, ázsiai és európai gyerekek kedvenc játékai között, és hogy miért kell visszafoglalni a gyerekkort.
„Az elmúlt 10 év óriási technológiai fejlődése átrajzolja ezt az iparágat is. Számtalan kutatást végeztünk, kíváncsiak voltunk arra, hogy a sok digitális eszköz és tablet befolyásolja-e a gyerekek játszási szokásait, befolyásolja-e azt, hogy mivel szeretnek játszani.
Nekem most 6 éves a gyerekem, és amikor elkezdett iskolába járni, beszélgettem kicsit a tanítónénijével. Sokkoló volt hallani, hogy a gyerekeknek iskolakezdéskor erejük sincs tartani egy tollat, vagy ceruzát, annyira csak a digitális eszközök simogatásához vannak szokva. Amikor mi gyerekek voltunk és mindenfélével játszottunk, nem kellett külön arra figyelni, hogy erős legyen az ujjunk, a kezünk, hogy képesek legyünk megtartani egy ceruzát.
Szülőként is sok mindent megtehetünk a gyerekünkért. Limitálni kell a képernyő előtt töltött időt.
Senki nem mondja azt a csapatunkban, hogy tiltsd el a gyereked a digitális eszközöktől, de mindenképpen limitáld és tartsd egyensúlyban.”
David Postlethwaite
Honnan indul Melissa & Doug története?
Melissa és Doug egy hatgyerekes házaspár. 30 évvel ezelőtt egy vakrandin találkoztak a szüleiknek köszönhetően. Azonnal egymásba szerettek. Melissa pénzügyi szektorban dolgozott, Doug pedig marketinges volt. Az anekdota szerint elutaztak egy hétvégi miniszabira egy hotelbe, mindketten rendkívül fáradtak voltak, és megbeszélték, hogy vasárnap este úgy hagyják el a szállodát, tudni fogják, mit szeretnének együtt csinálni. Mindkettejük szülei tanárok voltak. Ezért aztán úgy döntöttek: szeretnének valamit kezdeni a gyerekekkel és a fejlesztésükkel.
A Melissa & Doug brand védjegyévé a fa puzzle játékok váltak. Akkortájt, amikor ezt először kitalálták, már két gyerekük volt, és imádták az igényesebb fa játékokat. De az USA-ban ilyet csak nagyon drágán lehetett akkor még kapni. Melissa egy szigorúbb anya, az ő szemlélete mind a mai napig ez:
„Hatgyerekes anya vagyok. Lássuk, mennyit ér nekem egy játék. Egy anya, mint én, mennyit lenne ezért hajlandó fizetni?”
Az első ilyen fa puzzle játékok tehát ezeknek a szempontoknak feleltek meg: 1. tanítottak, 2. igényesek voltak, 3. elérhető áruk volt.
Melissa árképzése mind a mai napig jelen van a cégben. Minden más vállalat kiszámolja a költségeit, és hogy mekkora hasznot akar rajta látni. Nálunk Melissa sokszor mondja azt, hogy:
„Álljunk meg egy kicsit! Erre a játékra anyaként én 10 dollárt szánnék. Nem többet. Egy anyának ez ennyit ér.”
Ilyenkor persze néhányan elkezdenek kétségbe esni, hogyan hozzuk ki a terméket olcsóbban. De ő mindig csak legyint. Nem érdekli. Ez a brand nem a játékok Guccija. Melissa és Doug ezt egy mindenki számára elérhető játékmárkának álmodta meg. Melissa utálja azt a szót, hogy prémium. Elérhetőek szeretnénk lenni bárki számára.
Garázscégből lovebrand
Melissa apjának garázsában indult a kísérletezés, itt születtek a nagy ötletek és az első prototípusok is, melyeket a mai napig mindig ők maguk gyártanak és tökéletesítenek saját kezűleg connecticuti irodájukban, mielőtt sorozatgyártásra kerülne a sor. A vásárlói visszajelzésekre is nagy hangsúlyt fektetnek. Az indulásnál minden játékon rajta volt a telefonszámuk és arra bátorították vevőiket, hogy osszák meg velük tapasztalataikat. A sok munka és kitartás aztán meghozta eredményét, mára világszinten ismert márkává nőtte ki magát a kis családi vállalkozás.
Én már 12 éve dolgozom nekik. Eredetileg tanár voltam, és coachként dolgoztam. Egy partyn találkoztam velük. Megkérdezték, van-e kedvem ahhoz, hogy a nemzetközi partnereket felkeressem. Akkor még jóval kisebb cég voltak, de megtetszett a feladat. Ez egy családi vállalkozás, és ha valaki elkezd velük dolgozni, ott marad. Nagyon sokan több mint 20 éve erősítik a csapatot. Az én feleségem is 14 éve dolgozik a Melissa & Doug központjában. Ők igazi emberek. Mind a mai napig részt vesznek a folyamatokban. Éppen ezért egészen más munkahely ez, mintha egy arctalan vállalat embere lennél.
Van olyan játék, ami az indulásnál is létezett már és mind a mai napig lehet kapni?
Az első termék, amivel igazán berobbantak a Farm Fuzzy Puzzle névre hallgató játék volt. Az állatoknak a szőrét – legyen szó egy malackáról, vagy egy cicáról – próbálta a játék visszaadni egy anyag rátéttel. A cicák szőre például fényesebb, puhább volt. Ennek a játéknak ma variációi léteznek. Néhány éve az eredetit, az első változatot már nem lehet kapni, de Doug irodájában mind a mai napig ott van. Emlékezteti arra, honnan indultak.
Hogyan képzeljük el a fejlesztést?
16 különböző játékkategóriánk van, és 10 designer dolgozik a termékeken, de Melissa minden fázist ellenőriz, számára a játékok játékossága a döntő. Doug a biztonságos használat kérdését tartja szem előtt. Köztük ez a munkamegosztás. 200 gyárban készülnek a termékek, természetesen egy részük már Kínában. Több mint 50 munkavállalónk dolgozik ott. Az elmúlt 10 évben a cég óriási fejlődésen ment keresztül.
Milyen egy játékfejlesztő cég igazgatósági ülése? Tele van gyerekkel?
Az irodánk valóban tele van gyerekkel. Ez így igaz. És a szórólapunkon, a honlapunkon csak olyan gyereket láthattok, aki a csapat valamely tagjának saját gyereke. A gyerekeinkkel együtt dolgozunk, és az én hatéves kisfiam is ezek között a játékok között nő fel.
Mióta a márka elindult rengeteget fejlődött az, amit gondolunk a gyereknevelésről. Egyre több szó esik arról, hogy a gyerekek életét egyszerűsíteni kéne. Hogy a gyerekek túl sok játékot kapnak egy évben. Erről mit gondolsz?
30 éve indultunk, és minőségi termékeket jó áron szerettünk volna készíteni, miközben a mögöttes szándék a gyerekek fejlesztése is. Persze ha Melissával beszélsz, ő azt mondja, az elsődleges szándék sosem a tanítás volt, hanem az, hogy a gyerekek élvezzék a játékot. De azért ez mindig ott motoszkált a háttérben. Melissa számára 3 faktor igazán érdekes egy játékban: élvezet, játékos tanulás és a kreativitás fejlesztése.
Amikor este hazazuhanunk, nagyon sok minden kell beleférjen az időnkbe. Mosni, mosogatni, főzni, házifeladatot csinálni. Tudom, hogy ilyenkor egyszerűbb a gyerek kezébe nyomni egy iPadet. Mi azt mondjuk, próbáld meg kicsit másként. Adj nekik játékot! Adj nekik valami mást, ami beindítja a fantáziájukat! Ami felpiszkálja a kreativitásukat! Akár adj nekik valamit, amivel unatkoznak, mert az rákényszeríti majd őket arra, hogy kitaláljanak valamit! A mi játékainkkal sokszor ez a helyzet. Néha elég egy üres papír és egy zsírkréta ahhoz, hogy a gyerek elmélyüljön és elkezdjen szárnyalni.
Foglald vissza a gyerekkort!
A probléma a digitális eszközökkel az, hogy mindent megadnak. Kész válaszokat adnak. Melissa éppen ezért választotta azt a cég mottójának: Foglald vissza a gyerekkort! Idézd fel azt a kort, amiben még nem volt jelen ilyen mértékben a technológia. Szülőként látjuk ennek a mostani világnak az előnyeit, de szembesülünk azzal is, hogy ez mennyire eltávolít minket attól, ami igazán emberi, vagy gyermeki.
Tisztában vagyunk vele, hogy a világnak bizonyos pontjain ezek a kihívások nem kihívások. Indonéziában, Thaiföldön, a Fülöp-szigeteken még nem rajzolja át a gyerekek életét ennyire a technológia. Ott a gyerekek még mindig a kert hátsó részében játszanak, és valóban játszanak. Egyszerű játékokkal.
Számtalan országban vagyunk jelen, de mindenhol olyan partnert keresünk, aki ebben a missziónkban osztozik, aki szintén hisz abban a szellemiségben, amit Melissa és Doug képvisel.
Láttok különbséget az amerikai, ázsiai, európai gyerekek között, ha azt vesszük, milyen játékokkal szeretnek játszani?
Beszélhetnénk indonéz szülővel, franciával, angollal, amerikaival – ők másként, más stílusban nevelik a gyerekeket. De a gyerekek között semmi különbség nincs. A legnépszerűbb játékaink minden piacon ugyanazok. Természetesen minden ország valamennyire árérzékeny. Nem ugyanannyit költenek játékra New Yorkban, Manilában vagy Dubaiban. De ha a bestseller játékainkat nézzük, a vége mindig mindenhol ugyanaz.
Mert a szülők is, gyerekek is felismerik, ha valami különleges, érdekes, és értékes.
Mi a három legnépszerűbb játékotok?
Van egy matatófalunk, amin különböző ajtókat lehet kinyitni pici lakatok és kulcsok segítségével. Az ajtók mögött színek és különböző számú állatok vannak. Ezt a játékot nagyon jól lehet használni, ha színeket, számokat, állatokat tanítunk a gyerekünknek, közben memóriát fejleszt, meg kell jegyezni, hol van a három sárga cicus, miközben használnia kell a kezét, erősödnek az ujjacskái, hiszen ki kell nyissa az ajtók zárját. Ebben a játékban benne van minden, ami a Melissa & Doug játékokat jellemzi.
A Water WOW kifestők speciálisak, mert egy vízzel feltölthető filctollal lehet kiszínezni a lapokat, de a színezés eltűnik, amikor a lap megszárad. Így újra és újra, akár mindig másként lehet kifesteni a színezőt.
A harmadik legnépszerűbb termékeink pedig azok a jelmezek, amik a szerepjátékokat segítik. Amerikában Halloweenkor, farsangkor elképesztő kosztümökbe bújnak a gyerekek. Mi szerettünk volna a mindennapi játékhoz is kitalálni öltözékeket. Nálunk van orvos, nővér, tűzoltó, séf, rendőr és még sorolhatnám hány féle öltözék.
Milyen terveitek vannak?
Melissa és Doug nagyon visszavonult életet élnek. Két évvel ezelőtt azonban sikerült őket meggyőzni arról, hogy amit képviselnek, arról a szellemiségről érdemes írni, beszélni. Úgyhogy mostanra már van egy közösség is, születnek blogbejegyzések, és a szülők, akik csatlakoznak hozzánk, osztoznak a missziókban: szeretnénk, ha szenvedélyes gyerekeink lennének, akik tisztában vannak az értékeikkel, és tudják, hogy mi teszi őket boldoggá.
Képzeld el, fedezd fel, alkoss!
Melissa és Doug szenvedélyesen hisz abban, amit csinál. Nem az számít, hogy mi ezzel az üzlettel mennyi pénzt tudunk keresni, hány játékot tudunk eladni. Azt nézzük, hogy hány gyerek élete változik meg azáltal, hogy ilyen játékokkal játszik. Azt nézzük, hogy tudjuk-e a szülőket segíteni azzal, amilyen játékokat fejlesztünk. Nem az üzleti tervek számítanak. Melissa amikor készen vagyunk egy játékkal, mindig azt mondja, hogy ebben hisz, mert tapasztalja, hogy ez az adott játék képes jobbá tenni a gyerekeket, segít nekik jobban kifejezni magukat.
A játék jó! A több a legjobb! A még több sem elég!
Szeretettel,
Orsi